Brukervilkår for håndverker

Sist oppdatert 6. januar 2022

1.  Innleding

1.1 Disse brukervilkårene ("Avtalen") gjelder for bedrifter som ønsker å benytte Luado Prosjekt til å markedsføre og motta oppdrag, nedenfor omtalt som "Bedriften".

1.2 Luado Prosjekt ("Tjenesten") er en digital tjeneste hvor privatpersoner og bedrifter ("Brukere") kan innhente tilbud på utførelse av små og større prosjekter fra bedrifter som gis anledning til å registrere Bedriften. Tjenesten tilrettelegger blant annet for kobling og dialog mellom partene, inngåelse av avtale og et prosjektverktøy for selve prosjektgjennomføringen.

1.3 Tjenesten leveres av Luado AS ("Luado, oss, vi eller våre") med organisasjonsnummer 917 012 342 og med registrert adresse i C. J. Hambros plass 2 C, 0164 Oslo.

1.4 Avtale om bruk av Tjenesten inngås ved at autorisert person hos Bedriften registrerer Bedriften som bruker av Tjenesten og aksepterer gjeldende brukervilkår.

1.5 Ved inngåelse av denne Avtalen bekrefter vedkommende som inngår Avtalen på Bedriftens vegne å ha den nødvendige rett til å inngå Avtalen og dermed forplikte Bedriften. Vi kan fritt godta eller avvise søknader om opprettelse av Bedriften på Tjenesten uten nærmere begrunnelse.

1.6 Luado er kun å regne som en formidler av kontakt mellom Brukere og Bedriften, og er ikke ansvarlig for utførelsen av oppdrag som avtales gjennom tjenesten.

1.7 Alle avtaler om oppdrag skal inngås i Brukerens og Bedriftens eget navn, og for egen risiko og regning. Luado skal ikke fremstilles, oppfattes eller betraktes som oppdragsgivers, eller oppdragstagers, fullmektig, megler, agent eller lignende. Brukere og leverandør skal holde Luado skadesløs for ethvert krav knyttet til avtaler om oppdrag gjennom Tjenesten.

1.8 Luado står fritt til å avslå Bedriftens forespørsel om abonnement, stenge tilgang til Tjenesten eller si opp Avtalen blant annet basert på negativ atferd, tidligere negativ historikk eller erfaringer med Bedriften eller personer tilknyttet bedriften (slik som ansatte, ledelse, styremedlemmer, eiere osv.)

1.9 Tjenesten er basert på gjensidig tillit og vi gjør derfor vårt ytterste for at Tjenesten skal være trygg å bruke for våre Brukere og Bedriften. Vi stiller derfor en rekke krav til Bedriften som skal sikre at kun seriøse bedrifter kan være registrert som leverandører på Tjenesten. For å sikre dette vil vi be Bedriften dokumentere ulik type informasjon så som, men ikke begrenset til forsikringer, gjeldende sertifikater m.m. Dersom vi ikke mottar slik dokumentasjon når vi ber om dette, eller dokumentasjon ikke anses å være tilfredsstillende kan vi avslå forespørsel om abonnement, stenge Bedriftens tilgang til Tjenesten, eller si opp Avtalen med umiddelbar virkning.

2. Opplysninger om bedriften

2.1 Bedriften er ansvarlig for at opplysninger som gis er korrekt, nøyaktig og fullstendig, og at informasjonen til en hver tid er oppdatert. Bedriften er videre ansvarlig for at innhold som kommuniseres ikke er i strid med lov eller tredjeparts rettigheter, eller kan virke støtende. Unnlatelse av å gjøre dette utgjør et vesentlig et brudd på vilkårene som kan resultere i umiddelbar utestengelse fra Tjenesten.

2.2 Tjenesten krever at Bedriften oppfyller spesifikke krav for bruk. Disse kravene skal bidra til en kvalitetssikring av bedriftene som utfører prosjekter innenfor Tjenesten. Ved å godta avtalevilkårene bekrefter Bedriften at kravene er oppfylt.

  • Bedriften skal være registrert i Foretaksregisteret

  • Bedriften skal være registrert i Merverdiavgiftsregisteret (så snart beløpsgrensen for avgiftspliktig omsetning er nådd)

  • Bedriften skal ha nødvendige forsikringer som minimum er i henhold til Norsk Standard. Dette inkluderer ansvarsforsikring (bedrift/prosjekt), yrkesskade og ulykke. Bedriften må også ha obligatorisk tjenestepensjon (OTP).

  • Bedriften plikter å påse at den følger Norsk lovgivning så lenge Bedriften har en Avtale med oss

  • Bedriften plikter videre å til enhver tid inneha alle godkjenninger og tillatelser som er nødvendige for å drive den aktuelle virksomheten som Bedriften tilbyr via Tjenesten

  • Bedriften plikter å overholde alle relevante offentligrettslige krav slik som rapporteringsplikter, betaling av skatter og avgifter, bruk av lovlig arbeidskraft, overholdelse av HMS-krav m.m.

Vi kan når som helst be om at Bedriften sender relevant dokumentasjon til oss. Slik dokumentasjon kan omfatte, uten å være begrenset til, forsikringsdokumenter, bekreftelse på sertifiseringer, dokumentasjon for omsetning (slik som faktura og fakturagrunnlag), regnskapsinformasjon, firmaattest og annen selskapsdokumentasjon, årsregnskap, kopi eller kvittering for innsending av A-meldinger, HMS-kort, rapportering og betaling av mva og skatt, osv.

Vi står fritt til å avslå forespørsel om abonnement, stenge Bedriftens tilgang til Tjenesten, eller si opp Avtalen med umiddelbar virkning, dersom Bedriften på et tidspunkt ikke innehar tilstrekkelig godkjenninger og tillatelser.

2.3 Hvis vi mener at det er saklig grunnlag, gjennomføres kredittsjekk av Bedriften og eventuelt virksomheter tilknyttet Bedriften og Bedriftens daglige leder. Slik kredittsjekk kan gjennomføres på nytt ved behov. Vi står fritt til å avslå forespørsel om abonnement, stenge Bedriftens tilgang til Tjenesten, eller si opp Avtalen med umiddelbar virkning, dersom resultatet av gjennomført kredittsjekk ikke er tilfredsstillende.

2.4 Bedriften har ikke adgang til å drive egen formidlingstjeneste via Tjenesten eller på annen måte videreformidle jobber og/eller kundeinformasjon til andre.

2.5 Oppdrag som Brukere av Tjenesten oppretter og forespør tilbud på fra Bedriften er ikke å anse for bindende før partene har inngått en skriftlig avtale om oppdraget. Avtalen mellom partene skal signeres med bankID via Tjenesten.

2.6 Vi imøtekommer enhver forpliktelse vi måtte ha overfor skattemyndighetene eller andre relevante myndigheter til å utlevere opplysninger vi har om Bedriften.

3. Varighet og oppsigelse

3.1. Avtaleperioden gjelder fra Bedriften har akseptert vilkårene for Tjenesten og frem til en evt. oppsigelse/sletting av konto på Tjenesten. I løpet av avtaleperioden skal Bedriften ha til intensjon å besvare og utføre oppdrag formidlet gjennom Tjenesten.

3.2 Bedriften vil i løpet av avtaleperioden bli kontaktet av Brukere av Tjenesten for å gi tilbud på relevante prosjekter. Bedriften forplikter seg til å møte på avtalte befaringer, sende tilbud til Brukere etter endt befaring og inngå skriftlig kontrakt med Bruker før utføring av eventuelle prosjekter.

Dersom Bedriften i perioder ønsker å være utilgjengelig for nye oppdrag kan dette enkelt tilpasses av Bedriften selv direkte i Tjenesten.

3.3. Hvis Bedriften ikke lenger ønsker å få formidlet prosjekter gjennom Tjenesten kan Bedriften avslutte avtalen og slette sin konto på Tjenesten her.

Avtalen opphører først etter at Bedriften i sin helhet har fullført og fakturert eventuelt pågående prosjekter. Bedriften vil ikke få formidlet nye prosjekter etter oppsigelsestidspunktet via Tjenesten.

3.4 Luado står fritt til å avslå forespørsel om abonnement, stenge Bedriftens tilgang til Tjenesten, eller si opp Avtalen med umiddelbar virkning, uten plikt til å yte noen form for refusjon eller kompensasjon til Bedriften, dersom Bedriften ikke opptrer i tråd med vilkårene.

3.5 Det gis ingen refusjon for innbetalte beløp dersom Bedriften sier opp avtalen i løpet av avtaleperioden.

3.6 Dersom Bedriften er begjært eller slått konkurs, har innstilt sine betalinger eller lignende, vil Bedriften fortsatt være skyldig utestående avtalt vederlag for formidlede prosjekter.

3.7 Bedriften skal holde Luado skadesløs for eventuelle tap som vi påføres som følge av krav fra tredjeparter og som skyldes Bedriftens brudd på avtalen.

4. Pris og betaling

4.1 Det er gratis for Bedriften å registrere en profil/konto på Tjenesten, motta forespørsler og gi tilbud på utførelse av oppdrag til Brukere på Tjenesten.

4.2 Bedriften skal betale Luado en administrasjonskostnad når det inngås en skriftlig avtale med en Bruker om utførelse av et prosjekt via Tjenesten. Administrasjonskostnaden beregnes ut fra varighet/størrelse på oppdraget. Gjeldende administrasjonskostnad kan ses her.

Administrasjonskostnaden faktureres Bedriften når avtale er inngått mellom Bedriften og Brukeren av Tjenesten. Bedriften har 14 dagers betalingsfrist.

4.3 Bedriften kan, hvis dette er gjort tilgjengelig i Tjenesten, tegne seg for et abonnement som erstatter for administrasjonskostnaden per prosjekt. Bedriftens kostnad for et slikt abonnementet kan ses her.

4.4 Bedriften vil også faktureres en "Prosjektkostnad" Brukere av Tjenesten skal betale når en avtale om utførelse av et prosjekt er inngått med Bedriften.

Prosjektkostnad vil Bedriften få tilbakebetalt av Bruker gjennom et automatisert tillegg på første faktura/delfaktura Bedriften sender til Bruker på aktuelle prosjekt gjennom Tjenesten.

4.5 Bedriften har via Tjenesten mulighet for å fakturere Brukere

4.6 Vi står ikke ansvarlig dersom Brukeren ikke betaler utestående gebyr/vederlag til Bedriften. Bedriften er selv ansvarlig for inndrivelse av uteblitt oppgjør fra Bruker.

4.7 Luado kan øke prisene/gebyr på Tjenesten med virkning fra neste formidlede prosjekt/avtaleperiode og senere prosjekter/avtaleperioder. Slik prisendring kan for eksempel være basert på det generelle prisnivået i bransjen, Bedriftens aktivitet på Tjenesten, generell kostnadsutviklingen i samfunnet m.m.

4.8 Eventuelle prisendring vil bli varslet per e-post, SMS, via meldinger i Tjenesten eller på annen hensiktsmessig måte før oppstart av et nytt prosjekt/ny avtaleperiode. Dersom Bedriften ikke aksepterer den nye prisen, kan Bedriften si opp Avtalen.

4.9 Ved forsinket eller uteblitt betaling vil vi ikke formidle flere prosjekter til Bedriften inntil full betaling er registrert. Ved fortsatt uteblitt betaling vil kravet bli sendt til oppfølging ved inkasso og profil/konto stengt.

4.10 Luado kan be Bedriften om å videresende oss alle relevante dokumenter, herunder tilbud, kontrakt og fakturaer, som er sendt til Brukeren i forbindelse med utføringen av prosjektet. Vi forbeholder oss retten til å kontakte Brukeren for å kontrollere at vi har mottatt korrekt dokumentasjon.

5. Rettigheter

5.1 Luado eier alle rettigheter til Tjenesten, og alt innhold som skapes i forbindelse med Bedriftens bruk av Tjenesten, herunder innholdet på Bedriftens profilside, evalueringer osv. Eventuell bruk av slikt innhold på andre måter enn gjennom bruk av Tjenesten, for eksempel til markedsføring av Bedriften, må avklares med oss på forhånd.

5.2 Luado har alle rettigheter til varemerker, logoer, handelsnavn, domener, know-how og andre immaterielle rettigheter knyttet til Luado og Tjenesten. Luado sine immaterielle rettigheter kan ikke benyttes uten skriftlig godkjenning fra Luado.

6. Bedriftens bruk av tjenesten

6.1 Vi gjør vårt ytterste for at det både skal være, og oppleves som, trygt for Brukere og Bedriften å benytte Tjenesten. Det er derfor avgjørende at Bedriften bidrar til dette gjennom å opptre seriøst og profesjonelt i alle sammenhenger.

6.2 Luado har rett til, permanent eller midlertidig, å stenge Bedriftens tilgang til Tjenesten, eller si opp Avtalen med umiddelbar virkning dersom Bedriften misligholder sine forpliktelser etter avtalen, herunder blant annet hvis vi har kunnskap eller mistanke om at Bedriften eller representanter for Bedriften:

  • Ikke oppfyller kravene i punkt 2

  • Har opptrådt på en måte som anses å være upassende overfor Brukerne, Bedriftens kunder eller andre.

  • I sin utførelse av oppdrag viser åpenbart manglende kompetanse eller at oppdraget utføres i strid med alminnelige krav til kvalitet,

  • Publiserer eller forsøke å publisere uriktig eller upassende innhold på Tjenesten, herunder også i forbindelse med evalueringer og tilsvar,

  • Legger inn, får lagt inn, eller på annen måte tilegner seg falske jobber eller evalueringer,

  • For øvrig opptrer i strid med disse vilkårene.

6.3 Vi vil normalt forsøke å varsle Bedriften om at tilgangen til Tjenesten er eller vil bli stengt, og søke å få Bedriftens kommentarer til situasjonen. Dersom saken etter vår mening er tilstrekkelig alvorlig kan vi stenge Bedriftens tilgang til Tjenesten uten forutgående varsel.

6.4 Utestengelse medfører ikke at Bedriftens betalingsplikt faller bort, og det gis ikke refusjon for den tid Tjenesten har vært utilgjengelig. Dersom Bedriften på permanent basis utestenges fra bruk av Tjenesten, regnes Avtalen som opphørt fra og med utløpet av til enhver tid gjeldende avtaleperiode.

6.5 Vi forbeholder oss retten til å endre eller fjerne opplysninger, kommentarer, innlegg eller annen informasjon som Bedriften har lagt inn på Tjenesten, og som etter vår vurdering er i strid med denne Avtalen, eller som på annen måte kan anses som støtende, upassende eller egnet til å sette Tjenesten eller Luado i et dårlig lys.

7. Brukeres evaluering av bedriften

7.1 Luado vil i tillegg til øvrige tiltak vi iverksetter for å sikre at Tjenesten fremstår profesjonell og seriøs oppfordre Brukerne av Tjenesten til å gi Bedriften en evaluering av oppdraget som er utført.

Ved å godkjenne disse vilkårene aksepterer Bedriften at Brukerne kan evaluere Bedriftens a) kvalitet b) service og c) tillit til Bedriften, og at denne informasjon deles åpent på Tjenesten.

7.2 Vi er ikke ansvarlige for Brukernes evalueringer, herunder eventuelle ytringer som Bedriften finner krenkende, støtende, usanne eller urimelige. Bedriften vil imidlertid ha mulighet til å kommentere evalueringen ved et tilsvar som kan sendes til prosjekt@luado.no. Vi forbeholder oss retten til å ikke publisere ut tilsvar fra Bedriften.

7.3 Vi er ikke en part i eventuelle tvister mellom Bedriften og Brukerne, og tar heller ikke stilling til uoverensstemmelser som måtte oppstå mellom partene. Det betyr at vi heller ikke tar stilling til påstander i evalueringer og tilsvar som partene er uenige i.

7.4 Bedriften skal ikke benytte andre virkemidler utover det som er normalt for å oppnå gode evalueringer fra Brukerne. Dette betyr blant annet at Bedriften ikke skal tilby Brukerne fordeler eller lignende mot at Brukerne gir gode tilbakemeldinger eller trekker tilbake tilbakemeldinger som allerede er gitt.

7.5 Luado forbeholder seg retten til å fjerne hele eller deler av en evaluering dersom innholdet anses som støtende og/eller inneholder beskrivelser som er uegnet, men vil som hovedregel ikke legge seg borti hvilke tilbakemeldinger brukerne gir til hverandre.

8. Ansvarsbegrensning

8.1 Bedriften kan ikke holde Luado ansvarlig for noen form for tap eller kostnad som Bedriften måtte bli påført som følge av sin bruk av Tjenesten, herunder, uten å være begrenset til;

  • Oppdrag formidlet til Bedriften via Tjenesten

  • Feil ved Tjenesten,

  • At Tjenesten er helt eller delvis utilgjengelig av tekniske eller andre årsaker,

  • Utestengelse fra Tjenesten,

  • Tap av inntekt, renommé m.m. i forbindelse med evalueringer

8.2 Luado har ikke kontroll over eller ansvar for innholdet som publiseres av Bedriftene, Brukerne eller andre tredjeparter via Tjenesten og via lenker, og har ikke noe ansvar for slikt innhold.

8.3 Tjenesten og innholdet i denne er tilgjengelig "som den er". Det knyttes ingen garantier eller lovnader til innhold, tilgjengelighet, funksjon, brukervennlighet eller lignende i forbindelse med Tjenesten. Bedriften bruker Tjenesten på egen risiko.

8.4 I den utstrekning det tillates av norsk lov, er Luado, dets representanter og ansatte ikke ansvarlig for tap eller skade, verken direkte eller indirekte, som skulle oppstå i forbindelse med Bedriftens bruk av Tjenesten.

8.5 Luado er ikke forpliktet til å involvere seg i eventuelle konflikter mellom to eller flere brukere av tjenesten, eller mellom brukere av Tjenesten og en hvilken som helst tredjepart.

8.6 Du skal holde Luado skadesløs fra ethvert krav og alle tvister mot oss fra tredjeparter som følge av din bruk av Tjenesten.

9. Endringer

9.1 Vi forbeholder seg til enhver tid retten til å endre eller erstatte disse vilkårene. Dersom endringene i vilkårene etter vår vurdering innebærer en vesentlig endring av rettigheter eller plikter, vil endringene gjøres tilgjengelig 1 (én) måned før endringen trer i kraft.

9.2 De til enhver tid oppdaterte vilkårene er tilgjengelig for Bedriften på prosjekt.luado.no

9.3 Vi har rett til å endre på utseende, inndeling, funksjonalitet og innhold på Tjenesten uten forutgående varsel.

9.4 Ved å fortsette bruk av Tjenesten etter at endringene i vilkårene er gjort tilgjengelig for Bedriften godtar du å være bundet av de oppdaterte vilkårene. Dersom du ikke godtar de nye vilkårene, må du slutte å benytte Tjenesten.

10. Annet

10.1 Vår behandling av personopplysninger skjer i henhold til gjeldende personvernerklæring.

10.2 Bedriften kan ikke overføre avtalen sin til andre.

10.3 Avtalen mellom Luado og Bedriften er underlagt norsk lov. Eventuelle tvister mellom Bedriften og oss skal søkes løst ved forhandlinger. Dersom forhandlinger ikke fører frem skal tvisten avgjøres ved ordinære domstoler, med Oslo tingrett som verneting.

11. Kontaktinformasjon

Henvendelser vedrørende Tjenesten eller de plikter og rettigheter som følger av disse brukervilkårene kan rettes til Luado på e-post: prosjekt@luado.no.